Troska i nauczanie
Oddajemy w ręce czytelników tom prezentujący dzieło nauczania pasterskiego i społecznego ks. kardynała Augusta Hlonda, Prymasa Polski. Jako syn Zgromadzenia Zakonnego Salezjanów, założonego przez św. Jana Bosko, był jeszcze przed święceniami kapłańskimi wychowawcą i przełożonym w zakładach salezjańskich. W tym też wyraża się szczególne znaczenie pedagogiczne jego osoby. August Hlond jest jedną z najbardziej znaczących postaci Górnego Śląska, wymagających rzetelnych opracowań o charakterze kościelnym, naukowym i popularno-naukowym. Składa się na to kilka powodów: (1) Był pierwszym administratorem i biskupem katowickim, a zatem otaczał pasterską opieką lud górnośląski w trudnych czasach powrotu części Górnego Śląska do Polski, w aspekcie rozstrzygnięć pomiędzy kontekstem niemieckim i polskim życia Górnoślązaków. Przyszło mu zatem, w warunkach starcia się kultur narodowości i zestawienia dwóch Kościołów – niemieckiego i polskiego – tworzyć diecezję katowicką, jako przynależącą do Kościoła rzymsko-katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, (2) August Hlond był od 1926 roku prymasem Polski, przed którym stało niełatwe zadanie scalania Kościoła w Rzeczypospolitej, budowanego na wcześniejszym jego podziale związanym z administracją tak pruską, czy też cesarsko-niemiecką, jak i austrowęgierską oraz rosyjską. To zadanie wymagało wielkiej rozwagi, dyplomacji, poczucia misji dobra, a nade wszystko, głębokiej wiary i modlitwy, (3) August Hlond był prymasem Polski w dramatycznych w skutkach społecznych i politycznych czasach, związanych z wybuchem i zawieruchą II wojny światowej, wywołanej przez III Rzeszę Niemiecką. Jego decyzje z tamtych czasów, tak trudne i często w wyborach dramatyczne, do dziś bywają niesprawiedliwie postrzegane i oceniane. Należy się więc oddanie sprawiedliwości w postrzeganiu i rozumieniu tego wybitnego kardynała i męża stanu oraz jego dzieła.
Ze Wstępu