Polityka 2.0. Aktorzy polityczni w świecie nowych technologii

Wydane
Mirosław Lakomy, Leszek Porębski, Natalia Szybut

Rywalizacja podmiotów politycznych o władzę toczy się dzisiaj na kilku płaszczyznach równolegle. W tym kontekście, w porównaniu z innymi mediami, rola odgrywana przez Internet rośnie w ostatnich latach lawinowo. Globalna sieć stała się narzędziem walki o elektorat, ale także ważnym instrumentem rywalizacji propagandowej, programowej i aksjologicznej. Polityka przeniknęła do cyberprzestrzeni, a cyberprzestrzeń zaczyna pełnić funkcję coraz istotniejszej areny dla procesów politycznych. Prezentowana czytelnikom książka jest próbą przyjrzenia się tym procesom, zarówno w perspektywie globalnej, jak i z punktu widzenia polskiej sceny politycznej.

Do opisu tego aspektu polityki w krajach demokratycznych, który realizowany jest poprzez użycie nowych technologii, przyjęło się zazwyczaj używać określenia elektroniczna demokracja. Jest to pojęcie od wielu lat mocno zakorzenione w literaturze i w świadomości badaczy oraz osób intersujących się miejscem zajmowanym przez ICT w polityce. W tytule tej książki pojawia się jednak termin „polityka 2.0”, co jest zabiegiem w pełni świadomym. Przez politykę 2.0 należy bowiem rozumieć ten aspekt elektronicznej demokracji, który wiąże się z typowym dla pierwszych dekad obecnego stulecia rozwojem narzędzi sieciowych stymulujących interaktywność i własną aktywność użytkowników sieci. Można uznać, że polityka 2.0 jest kolejną – zapewne nie ostatnią – fazą rozwoju elektronicznej demokracji, tą której znakiem firmowym jest upowszechnienie serwisów społecznościowych czy mikroblogów. Autorzy chcieli zwrócić uwagę na ten właśnie etap obecności ICT w polityce, mimo że przedmiotem analiz prezentowanych w tej pracy są zarówno tradycyjne narzędzia sieciowe (e‑mail, strony internetowe), jak i te, które zdobywają popularność dopiero w ostatnich latach (Facebook, Twitter).

ISBN: 
978-83-7614-205-0
Wydanie: 
pierwsze
Rok wydania: 
2014
Oprawa: 
miękka
Format: 
156x232 mm
Liczba stron: 
252
Liczba arkuszy wydawniczych: 
11